Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România (UNCJR) coordonează, alături de partenerii săi din Confederaţia Europeană a Puterilor Locale de nivel Intermediar (CEPLI), proiectul ESPON Targeted Analyses ²ResiLIAnce – Improving Local Intermediate Authorities’ crises preparedness and territorial Resilience”.  

Proiectul are 10 parteneri, consilii judeţene/provinciale din Franţa, Germania, Italia, Polonia, România (CJ Harghita şi CJ Maramureş) şi Spania şi 9 parteneri asociaţia cu rol în diseminarea şi promovarea rezultatelor obţinute (Asociaţia Provinciilor Valone din Belgia, Asociaţia Landkreise-lor din Germania, Asociaţia Provinciilor Italiene, Asociaţia Powiats din Polonia, Consiliile Judeţene Braşov şi Hunedoara, Diputacion de Barcelona, reţeaua Partenalia şi UNCJR).

Proiectul beneficiază de expertiza consorţiului Technopolis care a câştigat achiziţia publică europeană în valoare de 250.000 EUR şi are în vedere realizarea unui studiu de cercetare spaţială locală la nivelul autorităţilor NUTS III cu privire la 2 tipuri de riscuri majore ce afectează o mare parte a comunităţilor europene: calamităţile naturale şi crizele sociale.

Rezultatele obţinute după cele 12 luni de implementare vor avea ca scop, în principal, crearea unor instrumente calitative şi cantitative de lucru care vor putea fi utilizate de decidenţii politici pentru a construi sau dezvolta politici publice locale relevante în domeniul managementului riscurilor şi a coagulării unei culturi participative bazate pe implicarea părţilor interesate locale din diferite domenii, dar mai ales a cetăţenilor.

De mai bine de 4 ani, CEPLI subliniază în iniţiativele şi acţiunile sale faptul că, în toate statele membre din care provin membrii săi și partenerii de proiect, autoritățile locale intermediare (judeţele/provinciile/departamentele, powiats, Landkreise sau oricare altă denumire care reprezintă nivelul de clasificare europeană NUTS III) reprezintă plasa de siguranță și cel mai adecvat nivel de proximitate în caz de catastrofe și dezastre, fiind în același timp veriga crucială între spațiu rural, periurban și urban, în special pentru orașele mici și zonele îndepărtate sau dezavantajate. În acest sens şi context, proiectul va oferi un model adaptabil de abordare a pregătirii la crize sau riscuri ca etapă primordială a managementului riscului, bazat pe realitățile de teren. Acesta este elementul cheie al analizei generale a “ResiLIAnce”.

În ultimii ani, societatea europeană s-a confruntat cu multe provocări diferite. Spațiile și comunitățile noastre locale sunt transformate de criza pandemică neașteptată, schimbările climatice, disparitățile demografice, presiunile migrației sau problemele energetice, dintre care unele ar fi fost considerate de neconceput până de curând. În acest context, este de la sine înţeles că procesul de anticipare şi pregătire trebuie să fie mai bine gestionat.

CEPLI consideră reziliența teritorială ca un concept holistic emergent, capabil să ajute procesul decizional de identificare a vulnerabilităților, obstacolelor și resurselor și să îmbunătățească transformarea societății și adaptarea comunităților locale din UE la o dezvoltare durabilă și inteligentă viitoare.

Părţile implicate în coordonarea proiectului consideră că reziliența trebuie să fie o prioritate transversală pentru orice politică publică europeană, națională și locală, deoarece înseamnă coeziune teritorială, solidaritate, sustenabilitate, guvernare pe mai multe niveluri și parteneriat, indiferent de condiția economică și socială, situația geografică sau categoria de fragilitate/risc a unei comunităţi.

Proiectul are ambiția de a crea baze de date și căi de acțiune care să permită provinciilor europene să-și împărtășească informațiile despre resursele locale și demersurile care stimulează pregătirea pentru potenţiale crize viitoare, consolidând cooperarea interregională și transfrontalieră în acest domeniu.