NOUTATI

Modificarea legislației electorale de către Guvernul României - nelegală și neconstituționalăCu patru luni înainte de alegerile locale, Guvernul României intenționează să încalce toate recomandările organismelor europene în materie electorală și toate deciziile Curții Constituționale numai pentru ca președinții consiliilor județene să nu fie aleși uninominal. Întenția Guvernului României de a adopta o Ordonanță de Guvern pe acest subiect este abuzivă și urmărește doar un interes politic de grup, efectul scontat fiind acela de manipulare a electoratului în favoarea PNL, partid aflat la putere! Atragem atenția, într-un mod extrem de serios, că modificarea legislației electorale în luna februarie 2020 este profund inoportună, nelegală și neconstituțională. Din punct de vedere al oportunității, arătăm că autoritatea dată de votul direct, uninominal, majoritar este greu de manipulat, situație care, în mod surprinzator, dar real, deranjează. În propunerea de ordonanță de guvern formulată de Guvernul Orban, se desconsideră dreptul alegătorilor de a vota în mod direct președintele consiliului județean, adică li se refuză cetățenilor dreptul de a decide, direct, cine va gestiona administrația publică județeană. Președintele de consiliu județean trebuie să fie un pol de stabilitate atât pentru administrațiile locale cât și pentru funcționarii publici, ori în lipsa stabilității garantate prin vot universal și direct, autoritatea se diminuează nemaifiind posibilă nici programarea  unei strategii de dezvoltare a unității administrativ teritoriale pe termen mediu și lung. În contextul modificărilor legislative,  posibilitatea schimbării oricând a președintelui consiliului județean va face ca  strategiile implementate de conducatorul administrației județene să fie lipsite de substanță și sustinere. Din punct de vedere politic abordarea actuală este  complet nedemocratică şi deschide drumul unui val imens de corupţie asupra modului în care va fi ales preşedintele de Consiliu Judeţean.  Preşedintele ales de consilieri va fi rezultatul unor tranzactii de tip mafiot care pot implica sume de bani sau susținerea unor interese financiare care vor fi date în scopul atragerii consilierilor pentru crearea unei majorități capabile să-l aleagă pe preşedintele consiliului județean. De asemenea, conducerea națională a partidelor va avea deschisă calea pentru schimbarea unui președinte de consiliu județean devenit indezirabil, chiar și la 3 luni putând impune alegerea unui alt președinte care să răspundă prioritar intereselor sau comenzilor politice și nu interesului public!  Ori, în urma votului uninominal, direct, președintele consiliului județean poate fi eliberat din funcție doar prin mecanisme democratice, doar de cei care l-au ales, prin referendum! Alegerea președintelui Consiliului Județean prin vot uninominal la scrutinele din 2008 și 2012  a sporit în mod considerabil legitimitatea acestei funcții de demnitate publică, având girul colectivității pe care o reprezintă, creându-se astfel o relație directă cu cetățenii, diminuând, totodată, riscurile de revocare intempestivă și arbitrară. Toate aceste  argumente au fost susținute de președinții consiliilor județene din România, indiferent de apartenența politică, atunci când Guvernul României a adus în dezbatere reintroducerea alegerii președinților de consilii județene prin votul uninominal.  Din punct de vedere al legalității, atragem atenția, într-un mod extrem de serios, că demersul politic anunțat de Guvernul României încalcă flagrant prevederile legale în vigoare, în special Constituția României! Pentru cei care nu știu, art. 1 din Constituția României   prevede că un act normativ nu poate fi adoptat fără o fundamentare temeinică iar art. 147 din legea fundamentală arată că puterea de lucru judecat care însoțește actele jurisdicționale, deci și deciziile Curții Constituționale (atât dispozitivul cât și considerentele), sunt lege pentru Parlament, Guvern, instituții și autorități publice. Așadar, reprezentanții actualului Guvern nu pot invoca necunoașterea legii la adoptarea unei eventuale ordonanțe de urgență prin care să modifice sistemul electoral la alegerile locale de peste 4 luni.   Pe de altă parte Curtea Constituțională a României s-a pronunțat și a decis că  alegerea președinților de Consilii Județene prin vot direct și uninominal este  constituțională și mai mult decât atât, întărește și susţine dispoziţiile Constituției României privitoare la autonomia locală, în sensul că alegerea prin vot uninominal a preşedintelui consiliului judeţean ar fi rezultatul unui vot popular şi nu al unor tranzacţii politice ale competitorilor electorali. (vezi Decizia nr. 305/2008 a Curții Constituționale). În același timp, prin Decizia nr. 682/2012, Curtea Constituțională a decis că modificarea sistemului electoral cu mai puțin de 6 luni înainte de scrutin este neconstituțională, Curtea analizând inclusiv consecințele unei asemenea modificări   care poate reprezenta restrângerea dreptului de vot. În acest sens, invităm inițiatorii modificării legislative propuse să lectureze și Decizia nr. 51/2012 și Decizia nr. 146/2019 ale Curții Constituționale.  Nu în ultimă instanță, trebuie menționat că Adunarea parlamentară a Consiliului Europei a adoptat Codul bunelor practici în materie electorală; Linii directoare și raport explicativ realizat de Comisia de la Veneția (Comisia Europeană pentru Democrație prin Drept), document în care s-au statuat (în extras) următoarele: „64. Necesitatea de a garanta stabilitatea nu privește, în practică, atât principiile fundamentale a căror contestare formală este greu de imaginat, cât cea a unor reguli mai precise ale dreptului electoral, în special a celor care reglementează sistemul electoral propriu-zis (…). De aceea, trebuie evitate nu numai manipulările în favoarea partidului la putere, ci chiar tentativele de manipulare. 65. Ceea ce trebuie evitat, este nu atât modificarea sistemelor de scrutin – ele pot fi întotdeauna îmbunătățite – ci modificarea lor frecventă sau cu mai puțin timp (mai puțin de un an) înainte de alegeri. Chiar în absența unei intenții de manipulare, modificările vor fi dictate de interesele iminente ale partidului politic. 66. Una din modalitățile de evitare a manipulărilor ar fi definite în Constituție sau într-un text superior legii ordinare. (…) O altă soluție, mai flexibilă, ar fi de a stipula în Constituție ca, în cazul amendării legii electorale, vechiul sistem va rămâne aplicabil pe timpul viitoarelor alegeri – cel puțin dacă acestea  au loc în anul următor – și că sistemul nou se va aplica începând cu scrutinele ulterioare.” Aceste prevederi legale nu sunt străine Guvernului României sau premierului Ludovic Orban care, în 2019 îl chema în Parlamentul României pe primul-ministru de la acea dată pentru a da explicații cu privire la respectarea recomandărilor făcute de Comisia de la Veneţia. Dar dubla măsură pare să fie politica primului-ministru care, atunci când vorbește despre alegerea primarilor în două tururi de scrutin susține că acest lucru ar permite o legitimitate mai mare pentru cei care susțin destinele comunităților locale. E o chestiune care întărește democrația. Iată cum democrația este întărită prin alegerea primarilor în două tururi, însă acest lucru nu mai reprezintă un argument pentru Orban atunci când se discută despre alegerea uninominală a președinților de consilii județene. Un alt argument în favoarea alegerii uninominale este faptul că atributul de reprezentare al președintelui consiliului județean și al primarului trebuie să fie legitimat pe același principiu al votului direct, cu atât mai mult cu cât atribuțiile executive sunt similare.  Încălcarea tuturor recomandărilor organismelor europene în materie electorală și a Deciziilor Curții Constituționale pentru ca președinții consiliilor județene să nu fie aleși uninominal este o decizie abuzivă care urmărește un interes politic de grup și, în același timp, are ca efect manipularea electoratului în favoarea PNL, partid aflat la putere! Atragem atenția, într-un mod extrem de serios, că modificarea legislației electorale în luna februarie 2020, este profund nelegală și neconstituțională și are ca scop vicierea, în mod profund, a alegerii președinților de consilii județene. Pe această cale solicităm ferm Guvernului României că, pentru consolidarea democrației în România, nu a unui grup politic aflat la putere, să nu adopte ordonanța de urgență prin care președinții de consilii județene sunt aleși din rândul consilierilor județeni și nu direct!  

Despre UNCJR

Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene din România este o organizaţie neguvernamentală care reuneşte pe baza liberului consimţământ, Consiliile Judeţene din România, ca autoritati ale administratiei publice locale.Citeste mai multe